سودای یک مشاوره رایگان

سودای یک مشاوره رایگان

با این دیدگاه که بتوانم با یک روان درمانگر جلسه ای مجانی داشته باشم به جستجو در پی چیزی رفتم که بتواند بدون پرداخت پول مرا به یک اتاق روان درمانی یا مشاوره برساند.

سودای یک مشاوره رایگان

با این دیدگاه که بتوانم با یک روان درمانگر جلسه ای مجانی داشته باشم به جستجو در پی چیزی رفتم که بتواند بدون پرداخت پول مرا به یک اتاق روان درمانی یا مشاوره برساند. از آن جا که از شیر مرغ تا جلسه روانکاوی را در عصر حاضر می بایست در اینترنت یافت با اشتیاق فراوان تمام سایت های موجود را برای یافتن درمانگری که بدون مزد مرا راهنمایی کند زیر و رو کردم. در تمام صفحات برخلاف سایت هایی که کار بالینی و کلینیکال در حیطه روان انجام می دهند با تبلیغاتی معجزه گر روبرو شدم.

سخن بر سر این بود که اگر کلنیک های مشاوره از شما دور هستند یا به هیچ درمانگر حرفه ای دسترسی ندارید با شماره زیر تماس بگیرید. یکی دو شماره اول نیازمند خط تلفن ثابت بودند، و چند شماره نوشته بودند که می بایست وقت بگیرم و در صف رزرو بمانم که البته من برای داشتن مشاوری رایگان مشتاق تر از آن بودم که از ماندن در صف خسته شوم. ماندن در صف اما به پاسخی نرسید و شماره بعدی را گرفتم که مرا به سمت چیزی به نام پیام متنی سوق داد اینکه می توانم به شکل انلاین از طریق پیام متنی با مشاور ارتباط بگیرم و با یافتن چاره کار خود از تاریکی به سمت نور حرکت کنم.

در فکر این بودم که چگونه احساسات غلیان یافته خودم را در ظرف کلمات بریزم تا مشاوره انلاین نشسته پشت سیستم راه را نشانم بدهد که چشمم خورد به این گزینه که میتوانم تجارب این مکالمه های متنی با مشاور را با یک کلیک در لینک زیر شاهد باشم.

آن جا بود که مرزهای اخلاقی درمان را در چشم به هم زدنی رد کردم و برای خواندن مشکلات بقیه و راهکارهای حرفه ای لینک را با یک کلیک فشار دادم.

فارغ از این مهم که اهمیت جلسات تراپی در بیان شفاهی رنج مراجع و ارتباط همه جانبه ای است که با روانکاو ایجاد می کند این سوال ذهن مرا به خود مشغول کرد که چه چیزی می تواند موجب شود که ما برای یافتن دوای دردهای روحی حاضر باشیم تمام عمق رنج های روان خود را به یکی دو جمله تقلیل داده و برای زخم های عمیق خود درمانی بیابیم در حد این جملات که در قسمت پاسخ های مشاوره رایگان یکی از این سایت ها آمده بود:

دوست عزیز زندگی خودتو با دیگران مقایسه نکن

شما که از درون زندگی اونا خبر نداری.

حسادت نداشته باش اهدافت رو بنویس و سعی کن به اهدافت برسی.

همه ی پدرومادرها فرزندان شون رو دوست دارن. تو فقط تلاش تو بکن سعی کن خودت باشی.

سعی کن روی رشد فکری خودت کار کنی و روی تقویت عزت نفست کار کنی

دیدن این جواب ها به اضافه تبلیغاتی که در حاشیه این سایت ها آمده بود مرا از همیشه مطمئن تر کرد که ناهار مجانی وجود ندارد

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا در هیچ کجای دنیا خدمات مشاوره رایگان وجود ندارد؟ باید بگویم که دراکثر کشورها این خدمات به شکل رایگان اما با طراحی و زیرساخت مناسب ارائه می شود. بدین صورت که گروه های حمایتی و خیریه ها که براساس قوانین خود افراد را دسته بندی کرده اند براساس نیازهای افراد مورد حمایت خودشان جلسات گروه درمانی برای افراد تحت پوشش خود تشکیل می دهند. این جلسات به این معنی نیستند که درمانگران و یا موسساتی هستند که در راه رضای خدا با عموم مردم وارد رابطه درمانی میشوند. چرا که همه افرادی که در فضای روان درمانی مشغول به کار هستند به خوبی می دانند که مشاوره رایگان می تواند اثر منفی بر درمانجو بگذارد و فضای امن درمان را به شرم و ایثار بیالاید.

پس می توان نتیجه گرفت که تنها راه ارائه خدمات روان درمانی با هزینه کمتر برای قشر کم درآمد طراحی گروه درمانی هایی است که توسط موسسات و بنیادهای خیریه برنامه ریزی و اجرا شوند

 

تالیف و تنظیم : صبا هادی-درمانگر روانپویشی کوتاه مدت